
Autor: Gregorio Ferro
Cronoloxía: ca. 1809
Xénero/temas:
Material: Óleo sobre lenzo
Dimensións: 180 x 80 cm
Firma:
Restauración:
Localización: Sancristía catedral de Santiago
Procedencia: Proxecto de retablo do trascoro da Catedral de Santiago
Doante/persoas vinculadas: Arcebispo Sebastián Malvar e cóengo Pedro Acuña y Malvar
Descrición
A obra foi encargada polo Cabido, xunto con outras tres pezas, para formar parte do trascoro proxectado dentro da renovación neoclásica da cabeceira e da fachada oriental da catedral. Este ambicioso plan, que lle fora encomendado a Melchor de Prado en 1754, contemplaba a creación dun novo coro, en cuxa parte traseira se situarían dous retablos de orde corintia flanqueando outro central dedicado á Virxe da Soidade.
No retablo dedicado á Encarnación, disporíase esta Anunciación no primeiro corpo, mentres que o segundo estaría rematado polo tondo no que se representa a Visitación da Virxe a Santa Isabel.
Non obstante, dado que o proxecto non se chegou a executar, as obras pasaron a outros lugares do edificio catedralicio.
Para esta obra, Ferro tomou como referencia as Anunciacións realizadas por Mengs, concretamente a que se conserva no Palacio Real de Madrid. Segue unha presentación piramidal na que a Virxe aparece axeonllada como símbolo de humildade. Entre ela e o arcanxo san Gabriel interponse unha mesa con tapete carmín disposta en diagonal, sobre a que se atopa un pequeno floreiro con azucenas, aludindo á súa pureza. A diferenza doutras representacións tradicionais nas que María le nun atril, aquí se dispón unha canastra cos textos sobre os que estaba concentrada. Ademais, inclúe unhas tesoiras, para reforzar o carácter laborioso da Virxe. Desde a parte superior, Deus Pai e o Espírito Santo observan a escena. O arcanxo, sostido no aire, xesticula cara a María, que coloca as mans en sinal de aceptación.
É unha obra que amosa con claridade as características do estilo de Ferro: a precisión e elegancia do debuxo, o suave modelado que o relaciona coa pintura italiana, a serenidade do seus personaxes e a sobriedade da súa paleta, na que predominan tons dourados, azuis e carmíns de baixa saturación.
Exposicións
- Homenaje a Pintores Compostelanos, 1981.
- Los pintores de la Ilustración, Madrid, 1988.
- Galicia, siglo XIX. Hacia la modernidad, 1998.
- Gregorio Ferro (1742-1812), Fundación Pedro Barrié de la Maza, A Coruña, xullo – setembro de 1999; Real Academia de Belas Artes de San Fernando, Madrid, outubro – novembro de 1999.
- Los rostros de Dios, Santiago de Compostela, 2000.
Bibliografía
- Días Fernández, J.M.: “¿Una Anunciación de Reni en la Catedral de Santiago?,”en El Correo Gallego, 19 de julio de 1997, pág. 18.
- Fernández Gasalla, L.: “Las obras de Guido Reni en la colección del arzobispo de Santiago Don Pedro Carrillo (1656-1667)”, en Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 58. Universidad de Valladolid, 1992. Pp. 430-435.
- Pita Galán, P.: “Estudio de los lienzos de la Anunciación conservados en la Sala Capitular de la Catedral de Santiago de Compostela”, en Boletín de Arte, 28, Universidad de Málaga, 2007.